Nová hra Mafia: The Old Country, v české lokalizaci ukázána jako Mafia: Domovina, byla odhalena krátkým teaserem
jakožto finálové překvapení akce Opening Night Live v rámci veletrhu Gamescom 2024. Po oznámení
prací na nové hře v roce 2022 jsme se tímto čerstvým odhalením zase o krůček posunuli a víme alespoň něco málo podstatného.
Když tedy zopakuji, co už většina z vás zřejmě ví, hra bude zasazena na Sicílii, jež má být vůbec poprvé v sérii
neamerickým hlavním dějištěm příběhu. Časově je titul zasazen do počátku 20. století, vyjde pro PC, PS5, XSX v roce 2025 a bude mít
mimo jiné i český dabing.
Co bychom ale od hry mohli očekávat? Následující řádky jsou pouhým názorem, takže v tom nehledejte nic potvrzeného.
Příběh
Zasazení by mělo poukazovat na léta někdy od roku 1903, alespoň podle láhve z traileru, datované právě tímto rokem.
Dřívější "leaky" od důvěryhodných insiderů poukazovaly opravdu na Sicílii a spolu s ní na myšlenku, že budeme hrát za Ennia Salieriho, z prvního
dílu známého jako mafiánského bosse. To by nemuselo být tak úplně na škodu. Existují také teorie, že bychom mohli hrát za
Salieriho věrného komplice, ale stále zůstává na stole i karta, že hra se Salierim nebude mít nic společného.
Remake prvního dílu v podobě Definitivní Edice nám dokonce nastínil jednu z událostí z dávných časů, týkající
se krom samotného Salieriho i jeho nejlepšího přítele a pozdějšího consigliere Franka Collettiho, jenž se zabývali
psími dostihy a s tím spojeným konfliktem, kdy Salieri fenku zastřelil. Může být možné, že tyto dva "cápky" v
jejich mladistvé podobě v nové Mafii uvidíme či dokonce budou skutečně hratelní. Jestli bude příběh opravdu spjat
s Ennio Salierim, neměli bychom přesáhnout rok 1908, jelikož právě v tomto roce se Salieri přesouvá společně s Frankem
do Ameriky. Pokud se tedy nějaká část hry nebude v USA odehrávat.
Série Mafia, především její první dva díly, jsou silně inspirovány mafiánskými filmy, z nichž nejvíce zjevně trilogií
Kmotr (The Godfather). Právě v těchto snímcích jsme nejednou svědky různého dění na nehostinné Sicílii, odkud
ústřední postava Vito Corleone pochází a kam se posléze vrací z USA s cílem vykonat vendetu. Jeho syn Michael
rovněž na Sicílii nedá dopustit a zažívá s ní vlastní zkušenosti, ať už ty dobré, tak ty zlé.
Tvůrci se mohli opět inspirovat právě těmito snímky a dát dohromady hluboký příběh plný překvapivých zvratů a vyvrcholení.
Pokud budu přejímat jako zarytý fanoušek série Mafia, byl bych rád, kdyby v The Old Country došlo k nějaké formě propojení.
Všechny frakce, z nichž se vyklubaly famiglie, pro které v příbězích všech tří dosavadních titulů odvádíme špinavou práci,
mají počátky ve "starých" rodinách, vedených neoblomnými imigranty z Itálie. V příběhu
Domoviny bychom mohli být svědky zrodu těchto rodin nebo pouze některých z nich. Máme tu původem italské mafiánské bossy
jako je Tomaso Moretti, Giuseppe Carillo či Felice Peppone. Mohli bychom se dozvědět něco více o příběhu nechvalně proslulého
strýce pozdějšího bosse Alberta Clemente, ale i dalších postav, o kterých víme jen skromně. Možností, jak se k tomu tvůrci postaví,
je opravdu hodně.
obrázek vygenerovaný AI
Město / lokality
Už jen z principu toho, že se hra má odehrávat na Sicílii, je patrné, že se děj zřejmě nebude omezovat jen na jedno město či vesnici.
Reálná Sicílie je ostrovní region, který zahrnuje celou řadu měst a vesnic, jímž vévodí Palermo, hlavní město regionu.
Úplně bych v takovém příběhu neviděl jen nějaké vesničky. Tipoval bych, že by tam mohlo být i samotné Palermo nebo Catania.
Teaser trailer nás na takové věci vnadí. Dost jasně nám ukazuje svatou Rozálii, jejíž původ sahá právě do Palerma.
Samozřejmě by tvůrci ale mohli opět změnit názvy těchto lokalit, podobně, jako tomu již v každém dílu bylo.
Z dřívějších počinů také známe dvě fiktivní sicilská města, San Celeste a San Martino, která by se v příběhu mohla objevit také.
V premiérovém teaseru z Mafia: The Old Country dokonce vidíme podobný kostel, jaký jsme ve druhém dílu viděli právě v San Celeste.
Rozhodně ale nemůžeme očekávat ohromné metropole s mrakodrapy, to opravdu ne.
Auta
Zaměříme-li se na vozový park, zcela určitě nemá smysl očekávat kolem stovky různých vozidel, na což už jsme si v sérii zvykli.
Tvůrci her série Mafia se v hodně věcech snaží držet prvků ze skutečnosti. Pokud je nám známo (podle Wikipedie), samotný
automobilový průmysl sice započal v roce 1769, ale nepředpokládám, že bychom ve hře jezdili na parních strojích.
V roce 1897 byl Rudolfem Dieselem představen první vznětový motor, no a jelikož se hra bude nejspíš odehrávat v nebo po roce 1903,
mohli bychom očekávat třeba do dvacetí modelů vozidel, možná i včetně dobových motocyklů. Budu-li ale více realista,
nemyslím si, že zde budou motorky. Všichni víme, jak to tvůrci s motorkami v minulosti měli a ten jediný titul (MAFIA: DE), kde
tyto stroje byly normálně použitelné, za moc ve skutečnosti nestály kvůli špatnému modelu řízení.
Docela tak pochybuji, že zrovna na Sicílii, kde tenkrát možná ještě ani nebyly asfaltové silnice, bychom měli možnost jezdit na motorkách.
Podle skutečných vozidel zhruba téže období, by se mohla nabízet vozidla jako
Mercedes 35HP z roku 1901, označovaný za první moderní automobil, vozy italské značky De Dion Bouton, jako jsou Model Q (1903) či Model Y (1904),
také bychom mohli vidět něco od britských značek Clément-Talbot, například 1907 20/24 "Two Seater", Rover
6HP z roku 1905, nebo jako takovou narážku na naše končiny třeba takový
Laurin & Klement Voiturette z 1905.
Fyzika vozů a jejich celkové chování na površích by mohly být velmi propracované a doladěné do nejvyšších detailů. Na prašných
cestách Sicílie budeme určitě zažívat spoustu jízdy v terénu a určitě je zde namístě, se na tento aspekt zaměřit, zvlášť, když našimi
vozy zrovna nebudou moderní Hummery. Myslím si, že cestování dobovými vozidly po nádherně zpracovaných cestách
Sicílie, může vypada vážně skvěle.
Zbraně
Ve hře samozřejmě nemůžou chybět zbraně. Teaserem a obrázky nám bylo potvrzeno, že svou roli zde bude hrát zkrácená
lovecká brokovnice, známá spíše jako lupara, ale také nůž. Na co bychom se ale mohli těšít dál?
Rozhodně nepřipadá v úvahu, abychom zde opět zažili v sérii již typické Colty 1911 nebo Thompsony 1921/28.
Dle mého názoru zde můžeme mít arzenál tvořený Berettami - Beretta je italská zbrojovka, jejíž kořeny sahají do 15.-16. století.
Dále bychom mohli narážet například na italský revolver Bodeo Model 1889,
italské opakovací pušky Carcano (1892) a M1870 Vetterli-Vitali, ruskou Mosin-Nagant (1891),
německé pistole a revolvery Luger P.08 (1904), Mauser C78 (1878), C96 (1896) i pušku Mauser M1887. Z brokovnic bychom mohli používat
Colt Model 1855 nebo různé modely brokovnic od Beretty.
Určitě by nebylo na škodu, kdyby tvůrci konečně přidali možnost pořádně využívat zbraně pro boj zblízka s možností plnohodnotné destrukce dynamických
předmětů. Určitě bych tu neviděl baseballové pálky, ale když vynechám již potvrzený nůž, mohl by arzenál boje zblízka být
rozšířen o na různých místech se náhodně povalující předměty, například kameny, cihly, trubky, různá prkna a všelijaké předměty z domovů.
Inventář bude nejspíš omezený, třeba na dvě palné zbraně, podobně jako v Mafia: DE. Nemyslím si, že by tu měla být možnost
nést všechny nalezené zbraně najednou, jelikož tvůrci budou chtít podat velmi realistický zážitek.
Závěrem bych asi dodal, že držím vývojářům palce a velmi si přeji, aby se do hry dostalo co nejvíce plánovaného obsahu. Bohužel,
nad sérií Mafia jakoby neustále za celé ty roky visel nějaký černý mrak a tvůrci pak nestíhali a muselo docházet ke škrtům.
Věřím, že Mafia: Domovina k nám v roce 2025 dorazí v té nejlepší možné kondici.
leden / únor - doplňuji vedlejší postavy z trilogie, chybějící lokace a zajímavosti. Také opravuji hlášené chyby, doplňuji kroniku a chystám
sběratelství třetího dílu.