Vývoj hry Mafia II

Giuseppe | 14. listopadu 2022
Vývoj hry Mafia II se začal pomalu rozjíždět v roce 2003. Tehdy se dával dohromady scénář. Předprodukce pak začala v roce 2004. Podle dostupných materiálů byl několikrát restartován a samotný scénář příběhu několikrát změněn. Vývoj trval dlouhých 8 let a byl pro vývojáře daleko větší výzvou, než tomu bylo u prvního dílu, už také proto, že se hra tvořila současně pro počítač i konzole.

Co se týče enginu, LS3D byl už zastaralý. Tvůrci zkoušeli nejprve RenderWare a následně Unreal Engine 3. Situace je nakonec dohnala opět k vývoji vlastního enginu, známého jako Illusion Engine.

Trvalo to dlouho, avšak druhý díl už nabíral svůj směr. Problémem pro vývojáře však byly finance a tak v roce 2008 koupila studio vydavatelská společnost Take-Two Interactive, která prakticky okamžitě do projektu začala pumpovat peníze. Došlo na personální změny i na přejmenování, a tak vzniklo 2K Czech. Vývojářský tým se rozrostl až na 150 členů. Ze studia byl donucen odejít klíčový scénárista a režisér Dan Vávra kvůli neshodám s vedením.

Mafia 2 Game Mafia 2 Game


Hra měla původně vyjít už v roce 2009, tou dobou ale chyběla spousta věcí dodělat a tak bylo vydání odloženo. Na studio navíc tlačilo vedení z Take-Two a docházely i přidružené finance, což se podepsalo na finální verzi hry, do které se ani ne něco, ale opravdu spíš celá hromada plánovaného obsahu nedostala. Mafia II je skvělá hra, jedna z mých srdcovek, tento článek není žádný hate, ale ukázka toho, kam až chtěli hoši z Illusion Softworks a poté 2K Czech zajít. Kdyby je neomezovaly peníze a měli více času všechno tohle dotáhnout do konce, naservírovali by nám opravdový poklad.


Zbraně na blízko

Ve hře měly být zbraně na blízko, jako je tradičně baseballová pálka či páčidlo nebo nůž, ale rovněž i sekáček na maso, obušek, láhev nebo boxer. Některé z těchto zbraní můžeme dokonce vidět v cutscénách finální hry, avšak nemůžeme je sami používat a vůbec celkově systém boje zblízka zůstal velmi ochuzen. Na rozdíl od prvního dílu tak není možné holou pěstí mlátit do aut či různých dynamických objektů. Sám designér a scénárista Daniel Vávra v rozhovoru ještě před vydáním potvrdil, že ve hře budeme moci používat spousty běžných předmětů k mlácení nebo házení.

„ Hodně věcí, který se někde povalujou, se dá používat k nějakýmu bouchání a házení a tak dále. “
- Daniel Vávra pro Level



Mafia 2 Game



Mise, název města, obtížnost

Úvodem bych začal tím, že samotné město bylo ještě v prvních novinářských preview označováno za Empire City, nikoliv Empire Bay. Název Empire City zůstal u tehdy rovněž vyvíjené mobilní verze Mafia II Mobile a také třeba v názvu banky ECB - Empire City Bank. Jak popsal i samotný Dan Vávra, úvodní část příběhu, odehrávající se na Sicílii, měla být původně mnohem delší a zahrnovat další lokality, z nichž některé se dají nalézt mezi soubory konečné hry. Ruku v ruce s tím zde měla být další vozidla, zbraně i postavy, jak naznačují nevyužité texty i přímo některé modely a textury v souborech. Byly vystřiženy různé vedlejší úkoly a aktivity, většina hlavně kvůli jiným nedodělaným a následně zrušeným prvkům, protože se posléze ony úkoly staly bezcennými. Podle prvních preview z dubna 2009 měla základní hra zahrnovat celkem 18 kapitol, z nichž některé měly mít vícero možností zakončení, především předposlední a poslední kapitola. Ve finále máme nakonec "jen" 15 kapitol a téměř žádné vedlejší úkoly nebo aktivity. Bylo plánováno například to, že budeme vybírat peníze ze sázek pro Eddieho, kšeftovat s Charliem Lopezem a další.

Ve finální hře máme na výběr z celkem tří obtížností, snadná, střední a těžká. Původně byla plánována ještě jedna, nazvaná jako extrémní, jež měla být absolutním vrcholem těžkosti. Do hry byl plánován režim volné jízdy, jaký jsme znali z prvního dílu. Ani na ten bohužel nedošlo a tak je do dnešních dní Mafia II jedinou hrou série Mafia, která žádný "freeroam" nemá. Textové prvky těchto režimů se dají dohledat v souborech hry.

„ Věztě, že jsme navrhli a postavili celé sicilské městečko, kde se měla odehrávat dlouhá bitva, kde hráč měl mimo jiné jezdit na haklu a bojovat s německými obrněnci a snipery. Ty tanky jsme měli taky a byly pojízdné. Jel jsem kvůli tomu na Sicílii fotit lokace. Pročetl jsem stohy dokumentů o vysazení US parašutistů v této operaci, včetně dobových reportů vojáků přímo z akce a na základě toho napsal tenhle úvodní quest. Celé to bylo napsané, včetně dialogů. Scénář na tenhle jeden quest má 89 stran a psal jsem ho několik měsíců. A pak to tam nebylo protože nevím proč a odešel jsem. “
- Daniel Vávra



Mafia 2 Game Mafia 2 Game



Hromadná doprava a taxi

Ve městě Empire Bay měla fungovat hromadná doprava. Ano, vidíme tu autobusy, které staví na zastávkách, ale nikoho nevozí a nesvezeme se jimi. Nadzemní dráha ve hře sice existuje, ale žádné vagóny po ní nejezdí, dokonce jsou její nástupiště trapně uzavřená. V DLC Joeova dobrodružství, kapitole Martyho záchrana, se ale dostaneme přímo na stanici metra Kingston, kudy měla původně souprava projíždět a vidíme zde i plakáty vyobrazující vagóny. Prvky nadzemní a podzemní soupravy se stále nachází mezi soubory hry. Najdeme tam modely vagónů i s texturou, texty i zvukové soubory.

Již od kapitoly Domov, sladký domov jsme měli mít možnost využívat služeb taxi. Po skončení cutscény s Joem v baru nám tato funkce měla být představena a měli jsme si taxík zastavit a nechat se odvézt do blízkosti matčina bytu. Ve finální hře však vidíme tuto pasáž už upravenou a odlehčenou o tyto možnosti. Po skončení ukázky následuje ihned příjezd taxíkem na místo určení a taxíky tak využívat v žádném případě nemůžeme. Textové soubory hry pojednávají třeba o tom, co máme stisknout pro přivolání taxíku, nastavit destinaci, přeskočit jízdu taxíkem, že si máme zavolat taxi a další.

„ Koho kradení aut nebaví, tak si třeba může vzít taxík, když se bude chtít vozit a kochat, tak to půjde taky a když ne, tak prostě se to přeskočí. “
- Daniel Vávra pro Level



Mafia 2 Game Mafia 2 Game
Mafia 2 Game Mafia 2 Game



Nemovitosti a vyřazené lokace

Ve hře měla být realitní kancelář, skrze kterou jsme měli mít možnost nakupovat domy a byty jakožto safe house napříč Empire Bay. Tato realitní kancelář sice ve hře je a nazývá se Richard Beck Realty, jde ale o pouhou pobočku bez využití, do které není možné vstoupit ani s ní cokoliv dělat. Měla tu být také možnost úpravy interiérů nemovitostí. Pozůstatkem těchto plánů je také pasáž s mužem, který má nebo měl být přímo majitelem zmíněné realitní kanceláře, jménem Richard Beck, který nám ukazuje byt v kapitole Vzpomínka na Francesca Potenzu.

Ze hry byla odstraněna možnost užívat byt rodiny Scalettových ve čtvrti Hunters Point, který rodina našeho hlavního protagonisty obývala po příchodu do Empire Bay. Ikonka tohoto safe house je stále na mapách, které jsou součástí fyzické verze, tedy krabičky s hrou, proto je patrné, že tato možnost byla odstraněna někdy v závěru vývoje hry.

Do finální hry se nedostala plejáda různých budov a interiérů, které v příběhu měly mít své místo. Mezi takové se řadí prodejna osobních automobilů / dealerství Diamond Motors, kde jsme údajně měli mít možnost kupovat nová vozidla. Dále je k nalezení model interiéru průmyslové tiskárny, vrakoviště (jiného než Bruskiho), nejspíš jsme měli mít možnost vlastnit pizzerii, jelikož mezi soubory najdeme podnik Pizza Scaletta, také se v souborech nachází tajuplný M-Hotel, jenž měl být použit pro jedno z možných zakončení příběhu, velká dílna Charlieho Lopeze, majitele sítě autoservisů či byt označovaný jako drogové doupě (jiný než ten z kapitoly Náš přítel).

V Midtownu můžeme v jedné z ulic vidět na první pohled nenápadnou prodejnu Ricky's Records. Jde o prodejnu vinylových desek, která byla původně do hry také plánována a z nápadu nakonec sešlo. Její interiér měli na starosti (zřejmě bratři?) Pavel Koten a Jiří Koten, podobu této prodejny nalezneme dokonce v jeho Art Station portfoliu, odkud i pochází obrázek vespod. V portofilu je dokonce popsán jako "Vinyl Shop". K čemu měla tato prodejna sloužit, se ale můžeme pouze domnívat. Buď jsme měli mít možnost zde nakupovat hudební disky nebo se tu mohla odehrávat nějaká mise. Zřejmě jde ale o prodejnu spojenou s rozhlasovým moderátorem rádia Empire Central, který se jmenuje Ricky Fox. Ten dokonce i ve finální verzi hry v rádiu jednou za čas hlásá, že všechny srdeční melodie ze show Rock & Ricky Fox najdeme v Rick's Records v Empire Bay. Láká na největší výběr a dočasnou 20% slevu pro děti. Zajímavé ale, že to zmiňuje bez "y", tedy Rick's namísto Ricky's, jak se prodejna podle poutače nazývá. Více najdete také na PavelKoten.info

Mafia 2 Game Mafia 2 Game Mafia 2 Game



Alternativní možnosti a mise v DLC

Když trošku navážu na začátek článku, v závislosti na postupu hrou mělo být možné docílit až 4 různých alternativních konců. V postupu příběhem mělo docházet k rozhodování, například mezi tím, koho zabijeme. Podle dostupných zákulisních informací jsme tak mohli k zabití vybrat mimo jiné například Dona Franka Vinciho, jeho consigliere Lea Galanteho nebo dokonce i lichváře Bruna. Naopak třeba Dereka Pappalarda jsme mohli nechat naživu. To je údajně důvod, proč po jeho zabití je v následující poslední kapitole opět živ ve své kanceláři a s Vitem je za dobře. Údajně je to chyba způsobená právě vyřazenou možností jej nechat naživu. Některé mise zahrnuté v DLC Joeova dobrodružství byly původně součástí hlavní kampaně a prodlužovaly jednotlivé kapitoly. V poslední misi DLC Jimmyho Vendeta se musíme dostat do Vinciho sídla, avšak označeného v tomto dodatku jako sídlo soudce Hillwooda.

Mafia 2 Game Mafia 2 Game
Mafia 2 Game



Vozidla

Mezi soubory hry se nachází nevyužitý, ale plně pojízdný vysokozdvižný vozík Desta, ten byl údajně plánován pro již zmíněnou misi odehrávající se v průmyslové tiskárně. V rámci vystřiženého obsahu první kapitoly Domovina, jež se odehrává během 2. světové války na Sicílii, se mezi soubory nachází nevyužité modely vojenských vozidel - polopásového obrněného transportéru "hakl" Mannschaftstransportwagen a v definitivní edici hry se najednou zjevil i vysloužilý civilní sicilský náklaďák "sicily_truck". Pro užití na Sicílii bylo plánováno ještě vozidlo Moscardo AS37, po němž ale mezi soubory zbyla jen textura. Zmíněná vozidla kromě Moscardo se nachází mezi soubory hry a jsou plně pojízdná. Do hry se však měl dostat také bicykl a motorky, z nichž jednou je motorka značky Shubert, Ta je vidět na novinách na stěně uvnitř baru Dragstrip. Bicykly sice zřejmě nebyly plánovány k řízení, jejich přítomnost v ulicích je ale z raných screenshotů evidentní. Motorky měly mít svůj hlavní prostor v kapitole divočáci. Pozůstalé texty jednoho z úkolů pojednávají o tom, naložit motorky na náklaďák. Motorky jsou dokonce zmiňovány v původním popisu mastňáků, jenž je možné najít mezi textovými soubory hry.

V souborech najdeme také dva modely nevyužitých návěsů. Jedním je cisternový Gasoline návěs a tím druhým Sea Gift návěs.

Mafia 2 Game Mafia 2 Game
Mafia 2 Game Mafia 2 Game Mafia 2 Game



Gameplay a policie

V průběhu hraní bylo ještě v pre-alpha verzi možné z vozidel za jízdy střílet a to i během řízení. Bylo možné si zamávat na taxík, jak jsem již zmínil. Zobrazení HUD prvků a ukazatel páčení zámku u aut bylo mírně odlišné. Hra původně zahrnovala systém respektu, z něhož určité pozůstatky v některých částech kapitol najdeme. Lidé na ulicích nám při vražení do nich buďto nadávali, nebo při vyšším respektu nás pozdravili, zeptali se, jak se máme a ženy nás oslovovaly hezounem. Kriticky nízká hladina respektu mohla docílit i toho, že nás nechá zabít naše vlastní rodina. Respekt měl ovlivňovat také výši cen zbraní, oděvů, ale i policejních pokut. Ještě v pre-alpha verzi hry policisté pokutovali i za jízdu na červenou. Těžko ale říci, proč z tohoto prvku, známého již z prvního dílu, nakonec sešlo, možná kvůli přílišnému otravování hráče policií? Protože když nám během jízdy Joe dokáže říkat, že jsme projeli na červenou nebo že jsme alergický na červená světla, tak systém očividně funguje. Policisté původně svolávali posily a pátrání pomocí požárních alarmových sloupků s telefonem, které se nachází téměř na každé ulici. Také měli při pronásledování pískat na píšťalku, stejně jako v prvním dílu. Ze hry byla vyřazena možnost vlastnit zbrojní průkaz / pas, jednoduše licenci na držení zbraní. Animace a texty k tomuto prvku jsou stále součástí hry, jde v podstatě o totožnou animaci, jakou je ukázání občanky, když policistu "obtěžujeme". Měli jsme mít možnost si takovouto licenci zakoupit u Giuseppeho a následně ji předkládat policii v případě zadržení při ukazování zbraní na ulici.

Ve hře původně měla být větší možnost využití automobilového zavazadelníku, lidově řečeno "kufru". Mezi textovými soubory se nachází texty nabádající hráče k uložení nebo vyzvednutí zbraní, oděvů nebo zavazadel z kufru. V případě zavazadel to tak mělo být právě u taxíku v kapitole Domov, sladký domov, kde jsme po přijetí do destinace měli z kufru vyndat Vitovo velké zavazadlo. Ve finální hře jej máme již při vystoupení u sebe. Jediné, s čím se tak nakonec musíme spokojit, je, že kufr můžeme pouze otevřít a v určitých misích do něj narvat mrtvolu. V ulicích města můžeme náhodně vidět AI chodce, kteří přijdou ke svému vozidlu, než ale nasednou, uloží si nejprve svůj kufr nebo v případě ženských postav kabelku v zavazadelníku. Za deštivého počasí také deštník.

Tvůrci údajně původně plánovali, že u sebe budeme moci nosit omezené množství zbraní nebo nanejvýš jen ty malé jako jsou pistole a revolvery. V kapitole Divočáci při útoku na hospodu Crazy Horse jsme svědky jediného případu, kdy kufr využijeme k sebrání zbraní, v tomto případě molotovů.

Mafia 2 Game Mafia 2 Game



Hazard

Existují dva screenshoty, které ukazují přímo sázkovou kancelář, v níž jsme měli míž možnost sázet. Ne ale jen tak na něco. Soudě dle spousty obrazů v místnosti se zjevně mělo sázet na psí (chrtí) dostihy. Když si vzpomeneme na později vydaný remake prvního dílu, je tam tato aktivita nejednou zmiňována v souvislosti s Ennio Salierim a Frankem Collettim. Již tenkrát mohla být plánována pro druhý díl a jedním z hlavních zastánců tohoto koníčku měl být přímo Don Frank Vinci. V jeho vile, kterou navštívíme v poslední misi DLC Jimmyho Vendeta, se totiž nachází plno právě těchto obrazů s chrty. Navíc, podle staré mapy Empire Bay se blíže nespecifikovaná závodní dráha nachází 5 mil od Vinciho sídla. Mezi textovými soubory se pak nachází jedna jediná položka s textem "00_71_00_0029:Betting_on_hounds", sázení na ohaře. Očividně a potvrzeně měl Frank Vinci lásku ke koním a sázení na ně. Jednak se u jeho sídla nachází dráha pro koně, jejichž zvuky jsou mezi soubory hry, ale také je k nalezení vyškrtnutý dialog mezi Eddiem Scarpou, Joem a Vitem, kdy se v nevěstinci Garden of Eden baví o Vinciho lásce ke koním a sázkám.

Dále to vypadá, že při pobytu ve vězení měla existovat možnost hrát závody se švábi, alespoň to opět naznačují textové soubory. Na jednom z prvních oficiálních screenshotů z Mafia 2 vidíme v pozadí baru výherní automaty, jaké ve finální hře nenajdeme. V hospodách narazíme nanejvýš tak na jukeboxy. Je tak možné, že jsme na nich mohli mít možnost hrát.

Když herní časopis Level dělal s Danem Vávrou rozhovor o Mafii 2, jednou z otázek bylo, zda budeme moci chodit do kasína. Daniel docela zaváhal a nakonec odvětil: "jak se to vezme".

Mafia 2 Game Mafia 2 Game
Mafia 2 Game




Zdroje: Sliderv2, Mafia Game Videos, Pavel Koten, Jiří Koten, Daniel Vávra


Komentovat nebo ohodnotit článek


Novinky



Videohry



Komunita



Vozidla



Výběr článků



Aktuality na webu

říjen / listopad - dokončuji lokace z M3, doplňuji rozcestník, opravuji nebo vylepšuji různé články, rozšiřuji sekce s achievementy, edicemi her a další.


Statistiky webu

3765stránek
449postav
311vozidel
131zbraní
31rodin a gangů
128zajímavostí
84hlavních misí
179vedlejších misí
551lokací
45novinek v archivu
© 2022-2024 LostHeaven.cz | Runabout Design 1.0
O webu   |   Kontakt   |   Hierarchie   |   Cookies   |   Autorská práva   |   2K Hub   |   Podpořte nás