Recenze hry Mafia: The Old Country

Giuseppe | 13. srpna 2025
Jak si Mafia: The Old Country vede v mých očích...

Když jsem ještě před vydáním této hry viděl pod plejádou různých těch oficiálních trailerů spousty negativních komentářů, v hloubi své duše jsem trochu váhal nad tím, jak vlastně Mafia: Domovina dopadne. Nyní již vím, že skvěle, i když se mnou mnozí asi souhlasit nebudou.

Hru jsem odehrál na běžné, původní velké verzi PS5 se zvoleným režimem grafiky. Úvodní pasáže, přiznám se, mě tolik nezaujaly, přeci jen šlo v podstatě jen o prolézání sirným dolem, takové "jeskynní" průchody, ale jakmile jsem se dostal na světlo, byl jsem ohromen grafickým zpracováním.

Příběh se odehrává mezi lety 1904 a 1907. Hrajeme za mladíka jménem Enzo Favara, kterého rodiče jako malého prodali za 100 lir do sirného dolu, odkud musíme v úvodu uniknout. Díky vcelku náhodným událostem je při útěku Enzo zachráněn místním obávaným mafiánským bossem donem Bernardo Torrisim a jeho lidmi. Ti Enzovi nabídnou práci spočívající v kydání hnoje ana honosné rodinné vinici a přístřeší v podobě chlíva. Postupně se ale Enzo dostane k lepší práci, spočívající ve vybírání peněz za ochranu společně se svými novými parťáky Lucou a Cesarem, až se v následujících kapitolách díky své loajalitě, pracovitosti, odhodlání a nebojácnosti vypracuje do bodu, kdy si vybuduje velký respekt i u samotného dona Torrisiho a je přijat za plnohodnotného člena rodiny.

Velký podíl v příběhu hraje vztah Enza s Torrisiho dcerou Isabellou. Vzájemně se do sebe bezhlavě zamilují, kvůli donově dohledu a vlastních záměrech s dcerou však tato jejich láska musí zůstat v zájmu bezpečí utajena a právě tento vztah je pomyslným hřebíkem do rakve Enzova vzestupu v rodině Torrisi, neboť pokud by románek vyšel na světlo, znamenalo by to jeho konec.

Ve světě Mafia: Domovina hrajeme jen v jedné části Sicílie, kde za největší centrum platí město San Celeste, v němž fanoušci série velmi dobře rozpoznají stavby známé z úvodu druhého dílu, kde jsme měli tu čest na kousku San Celeste hrát. V příběhu se na krátkou chvíli podíváme i do Palerma, které je v jiné části Sicílie a po splnění tamních cílů se vracíme nazpět.

Naší části Sicílie vévodí tři respektované mafiánské rodiny, Torrisi, Spadaro a Galante. Zatímco Torrisi vyznává tradiční hodnoty, spravedlnost a poctivost, Spadaro je hamižný, nepoctivý a má ambice v této oblasti rozvinout svou moc na maximum a ostatní famiglie vystrnadit. Galante je starý don, který se snaží vyhnout jakékoliv konfrontaci a vše vyřešit jednáním. Důležitým bodem je také vliv palermského barona Fontanelly, který postupem příběhu změní kurz a tím i celou situaci v regionu.

Hra má celkem 14 kapiptol. Každá je hratelnostně zhruba na hodinu herního času. Nemohl jsem si nevšimnout, kolik je tu misí velmi se podobajících některým kapitolám z titulu Mafia: DE.

Hra nabízí celkem 14 zajímavých dobových vozidel, z nichž drtivou většinu tvoří závodní automobily. 14 sice nezní jako moc, ale během hraní člověk zjišťuje, že jich ani víc nepotřebuje. Auta se zpřístupní postupem v příběhu, můžeme si je vybírat, nakupovat i vylepšovat v garážích. Další možností přesunu jsou zde nově v sérii Mafia i koně, jenž na Sicílii, kde v té době vlastnili motorová vozidla spíše jen majetní obyvatelé, představují významný a oproti vozidlům jednodušší způsob cestování. Stejně jako vozy, i koně mají k dispozici různá vylepšení, vybíráme si je ve stájích.

Zhruba v polovině příběhu Enzo získává svůj vlastní byt, v němž si můžeme vybrat i z celé řady kostýmů, pokrývek hlavy s účesy a několika úprav vousů. Ve zbrojnici sídla Torrisi a Enzově bytě a jiných nahodilých místech při hraní jednotlivých misí máme možnost vybírat a upravovat nože a palné zbraně, mezi něž patří revolvery, brokovnice a pušky. Během misí je pak důležité prohledávat těla nepřátel, ale i prostředí. Najdeme tak zásoby jako jsou obvazy k vyléčení, mafiánskou měnu dináry, jenž můžeme používat k utrácení za auta, koně, zbraně a vylepšení, ale také granáty, munici či mince k odlákání protivníků při tichém postupu. Po zneškodněných protivnících můžeme sebrat jejich zbraň. Po mapě nacházíme také různé sběratelské předměty jako jsou záhadné lišky, stejné, jako byly v Mafia: DE, kartičky svatých, fotografická místa, noviny, dokumenty a další. Často jsou k nalezení rovněž pokladničky k vypáčení, kde najdeme dináry a v některých misích i sejfy, jejichž kombinace jsou v dokumentech někde poblíž nich. Z hlavních zbraní můžeme nést pouze jednu krátkou, jednu dlouhou a nůž. Nalézáme také sošky, díky kterým si na Enzův náhrdelník můžeme přidávat vylepšováky, z nichž každý přináší specifickou výhodu, například šanci na zneškodnění protivníka jedním zásahem a podobně.

Jízda s vozidly je nad moje očekávání vcelku záživná. Prašné cesty Sicílie představují úplně nový level oproti městským asfaltovým silnicím ve velkoměstech, na které jsme ve velké míře byli v minulých titulech zvyklí. Palivo nikdy dojít nemůže,je tu ale zajímavý prvek, kterým je startování klikou. Když má vozidlo vypnutý motor, musíme jít prostě před auto a klikou motor jednoduše nastartovat.

Policii v Domovině představuje četnictvo. Ti nás sice nebudou jako v jiných dílech pokutovat ani zatýkat, mají ale své místo v příběhu, kdy k nám nebudou úplně přívětiví. Působí zde, jako kdyby to byla další frakce. Na cestách je běžně nepotkáme.



HODNOCENÍ

Grafika [+1]

Tvůrci kladli velký důraz na dechberoucí grafické zpracování. Sicilské prostředí, budovy, příroda, auta, zbraně i postavy, jejich textury, modely, efekty, vše z toho je prakticky bezchybné a chytlavé.

+ Skvěle propracovaná grafika

Vozidla [+4]

Domovina nabízí pouhých 14 vozidel, což sicee zní jako málo, ale ve skutečnosti to bohatě dostačuje, jednou z možností cestování jsou navíc koně. Jízdní model by sice mohl být lepší, ale je více než dostačující, jízda po prašných cestách přináší odlišný zážitek od cestování velkoměsty v předešlých dílech, auta se i zajímavě špiní a startování klikou je zajímavý, dá se říci historicky přesný detail. Celková fyzika vozů, akcelerace, brzdy, jsou pro tato dobová auta typická a se zasazením skvěle ladí. Za jízdy můžeme běžně střílet, což využijeme ve vícero misích, střílet lze i z koně, ale co se týče destrukce, tu vozidla velmi postrádají. Při nárazech je naše postava sice zraněna, ale auto se minimálně deformuje.

+ jízdní model
+ modely a grafika aut
+ fyzika aut
- destrukce
+ Za jízdy můžeme střílet

Postavy [+2]

Jak je v sérii zvykem, i Domovina přinesla zajímavé a snadno zapamatovatelné příběhové postavy. V příběhu navíc poznáme velké množství různých pojmenovaných postav v různých vrstvách společnosti a s odlišnými pohledy na svět a různými profesemi.

+ Rozmanitost charakterů
+ velká spousta postav

Zbraně [+1]

Jde o další hru série, ve které absolutně chybí zbraně pro boj zblízka. Výjimkou jsou nože, které jsou v příběhu hry důležité, a kterých máme na výběr více než dostatek. Co však fanouška série zamrzí, jsou chybějící kontaktní zbraně jako například páčidlo, prkno, různé pálky či tyče, nemožnost užívat holou pěst a celkově tu není žádná možnost něco mimo střelbu nebo vrážením autem deformovat, ničit.

+ Množství a rozmanitost zbraní, přítomnost nožů
- absence zbraní na blízko

Prostředí [+2]

Nádherně zpracované budovy a jejich interiéry. Mnohá prostředí mají svou specifickou atmosféru, celá Sicílie svůj typický nádech, který si díky Unreal Enginu 5 můžeme vychutnávat i z velké vzdálenosti. V rozmanitém světě Domoviny je ale poněkud mrtvo. Žije to prakticky jen v místech, kde se odehrává nějaký děj mise, jinde NPC postavy pouze stojí a jakože si povídají, jako nějaké pouhé kulisy. Spíše vyjímečně narazíme na někoho, kdo třeba obdělává pole. S těmito "panáky" je povětšinou skoro nulová interakce, ne všichni, ale mnozí nereagují ani na zamíření zbraní přímo na ně nebo na výbuch granátu opodál.

- Sicílie bez života
+ Propracované budovy a interiéry
+ Žádné viditelné nedodělky


Příběh [+2]

Rozmanitý příběh plný zvratů a zajímavých momentů. Zarážející však je vysoká podobnost některých misí s misemi v Mafia: DE, jako jsou Fair play, Sára či Jen tak pro radost. Na druhou stranu bych to ale nebral úplně jako mínusový bod, protože ač jsou podobné, jdou zde vlastní cestou, možná nám to tvůrci chtějí připomenout formou takovéto narážky? Tempo příběhu je zajímavé, nejprve plníme banální úkoly a postupně se vypracováváme do "vyšších pater", avšak kvůli naprosto běžné životní věci prožijeme opět pád na absolutní dno, což si ale protagonista nepřipouští, protože vlastně už získal "všechno", co od svého života chtěl.

+ Originální tempo rozvoje zápletky
+ Dechberoucí příběh a zpracování

Hudba [+1]

Hudební doprovod sice neurazí, není ale tak výrazný, jak by si hra zasloužila. Pro ouška fanouška je přiznivá také hlavní skladba z druhého dílu, kterou zde v určitých bodech také uslyšíme.

+ Přijatelný soundtrack

Dabing [+3]

CZ dabing je rozhodně více než dobrý. Sice možná výslovnost třeba jména Cesare, kdy většina dabérů to řekne jako "Čezare" a jiní pak jako "Cézare", ale to je jen drobnost, jinak nemám, co bych dabingu vytknul.

+ Český dabing
+ Kvalita dabingu
+ Náhodné hlášky AI postav

Umělá inteligence [+1]

Inteligence postav a chování AI řízených vozidel a podobných prvků je v pohodě. Za odehrání všech kapitol s průzkumem prostředí jsem byl svědkem pouze minimálních odchylek.

+ žádné problémy, které by kazily požitek z hraní

Technický stav [+2]

Hra běží v pohodě, za svou dobu hraní jsem se nesetkal s žádnými chybami, asi jen opožděné načítání textur oken u věží kostela v San Celeste, ale to je jen prkotina.

+ Neškodné glitche
+ bezchybné dohrání hry

Gameplay [+3]

Hratelnost je skvělá. Ježdění s auty či na koních sice může časem omrzet, ale jízda se dá bez problému přeskočit. Hra přináší také nové prvky, jako je třeba broušení nožů, startování aut klikou, jak jsem již zmínil, máme tu také Enzovu speciální schopnost, při níž může vidět nepřátele skrze překážky, podobnou jako měl Lincoln ve třetím dílu. Novinkou je také detailní prohledávání těl padlých nepřátel za účelem získání zásob, člověk u toho občas nechtěně sebere jinou zbraň, která se nahradí za tu stávající a možná i lepší.

+ Nové prvky
+ Jednoduché ovládání
+ Boj zblízka
- Nemožnost ničit auta či dynamické předměty fyzickou silou
- Nemožnost plavat, voda je i pro tuto hru stále "tabu"



MAFIA: The Old Country

22 z 27      82%
Domovina sice neplatí za kdovíjak velkou hru s živým světem a spoustou aktivit, ale zahrnuje různé detailní prvky, hluboký příběh, skvělou atmosféru, hratelnost a celkový požitek, který je pro nás v sérii úplně nový a ti, kdo mají rádi spíše pomalejší příběhovky a rádi vstřebávají dění a prozkoumávají graficky nádherně zpracovaná prostředí, je Mafia: Domovina jako na míru ušitá.


Každou hru Mafia hodnotím stejným způsobem a používám u toho stejné parametry. Celkem může každá hra získat 27 bodů, což je 100%. Pokud daná hra získá v některých kategoriích negativa, strhává se za každé -1 bod.


Komentovat nebo ohodnotit článek




Poslední aktualizace:





© 2022 - 2025 LostHeaven.cz | Runabout Design 1.0
O webu   |   Kontakt   |   Hierarchie   |   Cookies   |   Autorská práva   |   2K Hub   |   Podpořte tento projekt