Tento článek pojednává o vývoji hry Mafia: The City of Lost Heaven a věcech, které měly být její součástí, ale byly odstraněny. Nejde přímo o beta, ale alpha verzi, a už vůbec ne o jednu verzi hry, těch
verzí se před vydáním vystřídala celá spousta a každá měla své specifické prvky, které zůstaly pouze v ní.
Většina původně plánovaných věcí v souborech
hry zůstala, respektive jejich textury, modely, texty a podobně, často ale jen jejich neúplné části.
Samotný nápad na tuto hru vznikl v začátcích roku 1998, její samotný vývoj pak nastal v listopadu 1998. Tehdy hra ještě běžela na enginu převzatém ze hry Hidden & Dangerous, která byla předchozím
dílem vývojářů ze studia Illusion Softworks. První návrhy na novou hru přinášely i takové možnosti, jako je klon Mad Maxe, střílečka
v divočině, až scénárista a režisér hry Daniel Vávra přišel s nápadem na gangsterku. Podle jeho slov si tou dobou nikdo neuvědomoval, jak
moc nereálné je takovou hru vytvořit a ještě několik let od začátku vývoje si spousta z nich myslelo, že hru nikdy nedodělají.
Již velice brzy si začali tvůrci uvědomovat, že engine Insanity z Hidden & Dangerous je pro Mafii trnem v patě, a tak zhruba dva roky
strávili nad vývojem nového enginu s názvem LS3D, díky kterému nejenže hra získala daleko lepší kabát, ale dokázala pojmout
i rozsáhlejší prostředí, více chodců a aut v ulicích a podobně.
V rozpracované fázi hry jsme mohli vidět poněkud odlišné město Lost Heaven. Naproti kinu Twister v Hobokenu, kde se nachází krám Žlutýho Píta,
byly další budovy, ve finální verzi tam máme staveniště. Ulička za Bertoneho autoservisem neměla být slepou ulicí, ale měla být normálně průjezdná.
V různých částech města to více žilo, byly rozmístěny různé krabice, stánky, zábradlí a další podobné kulisy, které ve finální hře chybí.
Na parkovištích byla zaparkovaná vozidla. V některých starších upoutávkách lze spatřit i neznámá místa, jako různé postranní uličky,
skladiště nebo nějaký pivovar / lihovar.
Tramvaje a nadzemka
Změny se dotkly i městské hromadné dopravy. Jak tramvaje, tak i nadzemka, měly mít zelenohnědou barvu a jejich vzhled působil velmi staře.
Postavy
Všechny postavy ve hře měly drobně odlišné, "ošklivější" obličeje a textury oblečení. Z těch hlavních postav pak
například Paulie nenosil šedé obleky, ale hnědé, stejně tak Tommy měl mít hnědý oblek, Sam měl původně knír a blond vlasy a Sára byla zrzka se zelenýma očima.
V beta verzi vidíme dokonce i postavy, které se do finální verze nedostaly. Původní vzhled všech zmiňovaných
zůstal v ikonkách ukazatele zdraví.
Vozidla
Ve hře lze získat trainerem nebo skriptováním další vozidla, která byla zřejmě plánovaná pro běžné užívání.
Jsou to buldozer, traktor, autobus, parní válec, monster truck a dokonce i motorka. V souborech se sice dají najít i další, avšak moderní vozy, ty
jsou tam nejspíš jen kvůli testování a nedokončený tank, který se údajně testoval pro tehdy rozpracovanou hru Hidden & Dangerous 2 (nebo Vietcong?).
Karoserie vozů měly mít také odrazy / odlesky, což ale v některých případech vypadalo velmi lacině. Textury různých vozů byly odlišné nejen barvou, třeba
takový
Lassiter V16 Fordor
měl původně hnědo-bílé barevné provedení nebo
Schubert Extra Six Fordor
mimo jiné i světle zelené provedení. Na některých obrázcích z hraní nedokončené hry můžeme vidět v ulicích
jezdit auto Manta Prototype, které
je ve finální hře dostupné jen jako prototyp. Vůz
Silver Fletcher měl po stranách vzadu ještě jedno okno.
Multiplayer a režim závodů
V textových souborech hry jsou texty pojednávající o multiplayeru a jeho nastavení - serverech, PINGu a dalších s tím souvisejících věcech.
Stejně tak najdeme prvky poukazující na multiplayer v režimu
závodů.
Závodní režim se nakonec dostal pouze do konzolové verze, ačkoliv byl plánován i pro PC. V PC verzi najdeme
totiž spoustu textur včetně miniatur jednotlivých závodních tratí i jejich načítacích obrazovek.
Zbraně
V souborech můžeme najít odlišný typ Thompsonu, podle všeho typ M1921, finální je typ M1928. Tento Thompson je viděn
na některých z prvních
gameplay záběrů ze hry, vydaných kolem let 2000 / 2001. V jednom ze záběrů je pohled na výběr zbraní u Vincenza, kde byl tento typ
Thompsonu na výběr ze seznamu.
Ve finální verzi je Thompson 1921 k vidění v cutscéně, kde v kapitole Smetánka naši tři hrdinové
Tommy, Paulie a Sam pozorují vzlétnutí a pád letadla s úhlavním nepřítelem Donem Morello. Samopal se nachází v souborech hry,
při "vytažení" ale není možné s ním střílet. V porovnání s verzí 1928 je samopal větší, s delší hlavní a má o poznání horší model.
Dále tu máme zbraně pro boj zblízka jako jsou rozbitá lahev, meč a baterka, kterou jsme měli použít v misi
Návštěva lepší společnosti
pro snažší orientaci ve tmě. Více nevyužitých zbraní najdeš v sekci
Zbraně - Mafia (2002).
Gameplay
Lišil se také ukazatel zdraví a nábojů. Při pronásledování policií se nezobrazoval v horní části obrazovky blok, pouta nebo pistole, ale jedna až tři policejní hvězdy. Styl nastupování do auta měl odlišnou animaci.
Změnou prošel také radar, který byl původně hranatý a nacházel se nad ukazatelem zdraví. Tachometr byl drobně odlišný a
otáčkoměr byl zapuštěn přímo v něm.
Mise / příběh
Ve hře měla být nějaká aktivita s boxem. Vše nasvědčuje tomu, že měl Palermo klub sloužit nejen jako únikové místo
v misi Melouch, ale jako taková boxérská aréna či snad takový klub gangsterů, kde mimo jiné provozují box.
Mezi texturami jsou k nalezení loga boxeru s nápisem Palermo Club a mezi modely pak najdeme hned čtyři boxéry, z nichž jeden
je použit jako násilník v kapitole Běžná rutina (v Motelu, mlátí Sama) a další se jmenuje Stan a v úkolu od Lucase mu máme dát
pořádnou lekci.
Existuje i Tommyho boxérský model, kdy má na sobě kalhoty bez trička.
Mezi texturami se nachází i načítací obrázek s boxérkama, takže šlo zřejmě o jednu z běžných misí.
Existuje také několik skriptů, které spouští vyřazené možnosti. Například v kapitole Smetánka existuje ještě jeden další skrytý konec,
kdy Morella pronásledujeme až k jeho vile v Oak Hill, naši hrdinové jsou zde ale v ukázce zavražděni a mise končí neúspěchem
(video zde).
V kapitole Sára měla být pasáž s policistou, který
přiběhne Tommymu a Sáře na pomoc, chuligáni ho ale zabijí.
Zvířata
V souborech hry najdeme druhou, bílou texturu psa, která sedí přesně na ten samý model psa, který můžeme vidět v některých misích.
Je tu také model krávy, tři modely holubů a model slepice. Během hraní můžeme krom zmíněných psů narazit pouze na racky, a to ještě k tomu
pouze
v některých ukázkách (nejspíš pouze v intru).
září / říjen - dokončuji lokace z M3, doplňuji rozcestník, opravuji nebo vylepšuji různé články, rozšiřuji
sekce s achievementy, podrobně popisuji různé edice her Mafia a chystám sběratelské předměty M3.
.