Dnešním pohledem se podívám na hru, která sice vyšla už v dávném roce 2002, ale patřila mezi nejoblíbenější hry
nejen své doby. Ještě dnes si drží své místo jedné z nejlepších českých her, podle některých nejlepší české hry vůbec.
Příběh se odehrává mezi lety 1930 a 1938 v období americké prohibice a po něm. Točí se kolem taxikáře Thomase Angela, který
se zaplete s italoamerickou mafií a ze zoufalství se stane jedním z gangsterů organizace tohoto typu, označované jako
rodina Salieri, přičemž ale stále zůstává
lidumilem, aniž by si
uvědomoval, že jeho prohřešky vůči rodině ho můžou stát život, čímž se od pravých gangsterů, kteří vyrostli v zákonech ulice, liší.
HODNOCENÍ
Grafika [+1]
Na svou dobu přinesla Mafia propracovanou, místy až realistickou grafiku, za což si určitě zaslouží bod.
+ Skvěle propracovaná grafika
Vozidla [+5]
Ve hře můžeme užívat celou škálu detailně zpracovaných vozidel různých kategorií, s výjimečnou, až přehnanou fyzikou a dokonce možností
přepínat mezi automatickou a manuální převodovkou.
+ jízdní model + modely a grafika aut + fyzika aut + destrukce + střílení za jízdy
Postavy [+2]
Setkáme se se spoustou postav, z nichž každá má svůj vyjímečný charakter.
+ Spousta hlavních i vedlejších postav + Jedinečný charakter každé postavy
Zbraně [+2]
Postupem příběhu najdeme nebo dostaneme celou řadu zbraní - několik druhů pistoli, revolvery, pušky, brokovnice, samopal, granáty, molotovy, ale
řadu zbraní pro boj zblízka, jako je tradiční baseballová pálka, páčidlo, prkno, nůž, boxer a mohl bych pokračovat.
+ Množství a rozmanitost zbraní + Zbraně na blízko
Prostředí [+2]
Jednoduché k zapamatování, ale přesto vcelku propracované město Lost Heaven. Bohužel se v něm ale pořádně nic neděje a mnohdy zeje prázdnotou.
Vytknout musím také prázdné parcely mezi domy, které nebudí moc dobrý dojem. Pochválit ale musím na svou dobu nádherně zpracované
interiéry nebo možnost používat ve městě MHD.
- Mrtvé město + Propracované interiéry + Žádné nedodělky, které by kazily požitek z hraní - Nemožnost plavat, postava se při pádu do vody utopí a hra skončí
Příběh [+2]
Úchvatný příběh, který člověka až chytne za srdce, nečekané zvraty a zakončení v ryze mafiánském stylu.
+ Zpracování misí + Dechberoucí příběh
Hudba [+1]
Hudba je dalším velkým plusem této hry. Dobové písně, ale i soundtrack, který doprovází nejen dění v misích, ale také
vylepšuje atmosféru každé městské čtvrti.
+ Dobové skladby a špičkový soundtrack
Dabing [+3]
Český dabing je tím nejlepším, co tato hra v našich končinách dokáže nabídnout.
Rozhodně nemám, co bych na něm zkritizoval, předpokládám i, že si ho většina českých hráčů zamilovala podobně jako já.
+ Český dabing + Kvalita dabingu + Náhodné hlášky AI postav
Umělá inteligence [+0]
Umělá inteligence je krapet horší, ale musím brát v potaz, že jde o hru z roku 2002. Co ale není možné omlouvat, je
systém, kterým jsou nastaveni naši parťáci. Ti se totiž v některých obtížnějších kapitolách ženou do boje, kde jsou zabiti a nám kvůli tomu hra nejednou skončí.
- inteligence našich parťáků a jejich časté umírání
Technický stav [+2]
Hra obsahuje spoustu chyb, ať jsou to místy průchozí textury, propady do země a podobně. Nic z toho nám ale nezkazí požitek ze hry, ale jde
spíš o věci, které najdeme při detailnějším zkoumání prostředí.
+ Neškodné glitche + Nic nám nezkazí postup v kapitolách
Gameplay [+3]
V tomto ohledu musím opět brát na vědomí, že hra je staršího data vydání.
Na své poměry byla hratelnost dokonalá, chyběla jen nějaká možnost krytí, což částečně kompenzovala možnost se krčit.
Velice ale musím vyzdvihnout takové možnosti, jako je třeba zamíření se zbraní a poté až střelba, možnost ničení okolních předmětů
zbraněmi na blízko nebo holou pěstí, u aut pak třeba možnost si sednout na jakékoliv místo v autě, startování nebo vypínání motoru,
nebo u nepřátel pak to, že jim můžou dojít náboje a jdou nás zmlátit, což jsem možná v žádné jiné hře ani nezažil.
+ Prvky, které v jiných hrách nenajdeme + Jednoduché ovládání + Možnost ničit auta či dynamické předměty holou pěstí a zbraněmi na blízko - Nemožnost se krýt
Každou hru Mafia hodnotím stejným způsobem a používám u toho stejné parametry. Celkem může každá hra získat 27 bodů, což je 100%.
Pokud daná hra získá v některých kategoriích negativa, strhává se za každé -1 bod.
MAFIA
23 z 27
85%
První díl Mafie má sice nedostatky především co se týče AI našich parťáků nebo poloprázdného města, ale příběh, hudba, dabing, ale i vozidla,
veškeré detaily, fyziku, promyšlené charaktery postav nebo dokonce prvky hratelnosti, které v jiných hrách
ani po tolika letech nenajdeme, to jsou jedny z hlavních rysů, díky kterým si Mafia ještě dnes pořád může získat
nové fanoušky, nebo přimět ty staré se ke hře opět vrátit.
září / říjen - dokončuji lokace z M3, doplňuji rozcestník, opravuji nebo vylepšuji různé články, rozšiřuji
sekce s achievementy, podrobně popisuji různé edice her Mafia a chystám sběratelské předměty M3.
.