Protože kvůli dlouhotrvajícímu a nepříliš zdařilému vývoji druhého dílu došlo na spoustu, opravdu velkou spoustu škrtů toho,
co bylo do hry původně plánováno, byl již po jeho vydání v předprodukci díl třetí.
Ten se měl odehrávat opět ve městě Empire Bay, s odlišným příběhem
i postavami a veškeré nedostatky, které tvůrci kvůli nátlaku vydavatele po již tak velmi zdlouhavém a náročném
vývoji, bylo v plánu dát do nejlepšího pořádku. Šlo by tak zřejmě o zprovoznění hromadné dopravy, zavedení zbraní pro boj zblízka,
ale třeba i další vymoženosti jako je možnost nakupovat nemovitosti nebo nové vozy přímo v dealerství a kdo ví, co ještě dalšího.
Právě zachování původní městské zástavby druhého dílu mělo dát tvůrcům velký prostor k zaměření se na jiné detaily, které by v takovém
případě měli možnost vynést na zcela nevídanou úroveň, jež by si mohla zadat i s detaily prvního dílu.
Jenže to byla jen jedna stránka věci. Hlavní slovo měla již několik let společnost 2K Games, která je vydavatelem titulů a vlastníkem
nejen původně studia Illusion Softworks, tou dobou již 2K Czech, ale také samotné značky Mafia.
Celý proces navíc komplikoval fakt, že se blížilo uvedení nové generace konzolí
na trh (PS4 / X1, 2013), a tak bylo nutné předělat a vylepšit stávající Illusion Engine. 2K Games se
situace kolem vývoje třetího dílu příliš nezamlouvala. Studio 2K Czech tak zasáhla restrukturalizace, změna vedení a
propouštění. Málo z plánovaného nakonec skončilo pouze ve formě z velké části lacině zpracovaných DLC druhého dílu.
Někteří z klíčových vývojářů byli přesunuti z Česka do americké Kalifornie, v roce 2014 vzniklo nové studio Hangar 13 a
vývoj třetího
dílu byl kompletně restartován, získal označení "Project Whisky" a vedoucím projektu se stal Haden Blackman,
člověk, který se netajil tím, že sérii Mafia do té doby prakticky neznal.
Díl, který byl pod dohledem Hadena Blackmana vytvořen, je sice plnohodnotnou tříáčkovou hrou
s dechberoucím prostředím, zpracováním
animací, filmečků a tak dále, ale již od základu jde o špatnou Mafii, absolutní odklon od toho, na co jsme byli zvyklí.
Blackman tento nový "mafiánský" projekt v rozhovorech označoval za něco zcela nového, co Hangar 13 dělá po svém, se svou vlastní vizí
hratelnosti i vyprávěním příběhu.
Město
Město bylo původně plánováno jako New Orleans, přesně tak, jak je tomu i ve skutečnosti. Později ho ale tvůrci změnili
na New Bordeaux, jinak přezdívané jako
Bourbon City, stejně jako tomu je i u zmíněné reálné předlohy.
Vozidla
Mezi soubory hry je jedno jediné, které bylo vidět na prvních záběrech z hraní ještě před vydáním, do finální verze se
ale nedostalo. Jde o policejní variantu vozu Samson Richmond-Lux, která je označována jako
Samson Protector.
Dále se původně měla některá auta nazývat jinak, a to nejen jejich značka / výrobce, ale i model daných vozů. Měly být dokonce zachovány v sérii
již tradiční automobilky jako
Shubert, Smith, Culver, ale i Bruno nebo Walter. Seznam původních názvů aut, u kterých došlo ke změně:
Původní název
Finální název
Berkley Buzzard
Potomac Indpendent
Bruno Ravine
Bulworth Aspen
Bryant Gala
Eckhart Taxi
Bryant Longhorn
Samson Storm
Culver Majesty
Lassiter Majesty
Culver Pedigree
Potomac Heritage
Culver Station
Potomac Crockett
Delizia 58
De'Leo 58
Fritz Moravia
De'Leo Kashmir
Fritz Palatine
Lassiter Palatine
Hank Compact
Potomac 5500/GAI 353
Lassiter Magnate
Lassiter Sterling
Lassiter Mogul
Lassiter Courant
Samson Wizard
Potomac Viscount
Shubert Bandit
Lassiter Leopard
Shubert Compact
Bulworth Freight
Shubert Hearse
Bulworth Hearse
Shubert Pilgrim
Bulworth Buckliner 150
Shubert Popular
Lassiter Bishop
Shubert Supreme
Berkley Executive
Smith Allback
Bulworth Buckliner 75
Smith Bison
Berkley Stallion
Smith Interstate
Potomac Gallant
Smith Mainline
Eckhart Champion
Smith Wildman
Berkley Country Sedan
Walter Offroad
Samson Lokata
Hromadná doprava
Do hry se původně měly dostat autobusy Parry, které známe z druhého dílu. V Downtownu (Centru) měly
jezdit tramvaje jejichž model je označován jako "streetcar", bohužel zde najdeme ale pouze prázdné kolejnice se zastávkami a není zcela
jasné, proč od tohoto záměru bylo nakonec upuštěno. Vespod vidíte přesnou podobu tramvaje, která nám byla ukázána na oficiálním screenshotu ještě před vydáním hry.
Totožný obrázek tramvaje je pověšen v kanceláři právníka
Christianam Remuse, kterého navštívíme v rámci DLC
Přidej, kotě!. O tom pojednává tento článek.